Mange kunstnere holder fast i eet medie, og har det rigtigt godt med at dygtiggøre sig i det.
Det giver også en hurtig udvikling med det valgte medie.
Jeg ville have det rigtigt slemt med kun at bruge et enkelt medie.
Selv om jeg gerne vil dygtiggøre mig og udvikle mig, må jeg give det den ekstra tid det tager, når jeg samtidig vil lege med flere medier.
Når jeg tegner og maler: levende streger med blyant, tusch og farveblyant, delikate transperante lag-på-lag akvareller, bløde, diffuse pastelstrøg og dejlige farverige teksturer i akryl, så er jeg i en tilstand, der veksler fra spænding til meditativt flow uden tid. Og hver af medierne giver mig en speciel oplevelse
(Når jeg bruger ordet "Stilistisk stil" herunder, mener jeg at selv om der tegnes realistisk, er det en mere personlig streg end til "foto-realisme" siden.)
BLYANT
Jeg elsker mine blyanter.
De kræver ikke noget stort setup.
De giver mig maksimal mulighed for detajler.
De kan bruges med utroligt mange forskellige teknikker, selvom man selvfølgelig får sine favoritter.
Jeg har tegnet i en realistisk stil med mine blyanter - fra meget realistisk til lidt mere stiliseret udtryk.
Tegninger med blyant har, som s/h fotos, deres helt eget kunstneriske udtryk. De kan ikke dække sig ind under flotte farver, men må fremstå veldefinerede i motiv, komposition, valører og teksturer.
TUSCH
Er det nyeste medie, jeg har givet mig i kast med. Og det har facineret mig, hvordan dette medies enkelhed både er dets styrke og en udfordring.
Tusch giver tegninger et helt eget udtryk, og som med blyant, kræver de ikke stort setup, giver mulighed for mange detaljer og så kan jeg godt lide sorthvide tegninger.
Jeg har både tegnet i hvad jeg kalder "oldschool naturalhistory" stil, og en mere dekorativ, og enkel streg.
Jeg har meget meget længe haft lyst til at tegne ud fra en mere fri og fabulerende tilgang, og tror tusch er præcist det rette medie hertil.
FARVEBLYANT
Turen fra blyant til farveblyant kan synes kort, når de nu umiddelbart ligner hinanden.
Men nej, tilføjelsen af farver, åbner en helt ny verden, der kræver forståelse for farvernes univers.
Det er slet, slet ikke som at tegne med sine blyanter.
Jeg har stor respekt for mine farveblyanter, forstået på den måde, at de nok er det medie, der har givet mig flest grå hår! Det skyldes måske at man kan bruge sine farveblyanter på utroligt mange måder. Som nævnt ovenfor, kan man også det med blyanter, men der er mange kombinationsmuligheder, når farvernes værdier - farven selv, farvens toneværdi, farvens renhed - tillægges.
Desuden synes farveblyanter, at arte sig meget forskelligt, afhængigt af hvilket papir de bruges på.
De kræver intet stort setup. De kan bruges med et væld af sjove teknikker - og noget jeg ikke har gjort så meget endnu: de egner sig godt til mixede teknikker. Jeg har tegnet realistiske og stilistiske motiver med farveblyant.
PASTEL
Tørpastel - endnu et dejligt medie. Ligesom farveblyanten ikke er helt i familie med blyanten, er pastel ikke helt i familie med farveblyanten!
Pastel er meget hurtigere at arbejde med end farveblyant. Pasteller kræver selvfølgelig også kendskab til farverne og deres egenskaber, men de er mere direkte og rene i farvemæssig opbygning.
Til gengæld er der hurtigere risiko for at skabe "mudder"farve med pasteller.
Pasteller arter sig også meget forskelligt alt efter hvad man maler på. Almindeligvis arbejder
man på farvet papir med pastel, og hver farve giver pastellerne forskellig optisk farve.
PASTEL
Oliepastel - er slet ikke som tørpastel. Jeg har ikke arbejdet så meget med oliepastel, men det kendskab jeg har, giver mig lyst til at få taget mediet mere til mig, da det er dejligt og meget direkte at arbejde med. Som med tørpastel, er det vigtigt at undgå "mudder"-farver. Detaljer er en helt speciel udfordring i den fede oliepastel.
AKVAREL
Jeg er dybt forelsket i akvarellernes evne til at flyde og lave skønne, vilde miks, jeg slet ikke selv ville kunne male mig til. Når akvarellen er bedst, ses dens absolutte force: de transperante lag over hinanden. Det er kun akvarel. der kan få det udtryk frem.
Det føles lidt som at gå på listetæer med akvarellen - en dans mellem at styre og lade farven styre.
Jeg har især fundet det spændende at male med akvarel på akvarel-grundet lærred. Det arter sig noget anderledes end på papir. Og selv med de tykkeste ark, kan jeg få papir til at bukle.
Akvarel er ikke noget tilgivende medie. Det er meget svært at rette fejl...
AKRYL
Akryl er som en trofast arbejdshest. Man kan utroligt meget med akryl, og det er et meget
tilgivende medie - der kan næsten altid rettes, hvis man fortryder. For at mediet skal være brugbart, skal man dog kende til dets effekter og især farveblandingsmuligheder.
Jeg bruger udelukkende akryl af typen "fluid/flydende". Jeg kan ikke arbejde med den mere tyktflydende akryl.
OLIE
Jeg har kun afprøvet olie en enkelt gang (vandbaseret olie). Umiddelbart faldt det mig utroligt svært, at
arbejde med et medie, der kræver så meget ventetid. Det giver et flot færdigt udtryk, men min
tålmodighed er umiddelbart ikke til oliemaleri.
No comments:
Post a Comment
Please leave your name in comments, thanks