Mig og mine Medier

Jeg kan ikke gøre for det: jeg er hooked på tegne- og malemedier.

Mange kunstnere holder fast i eet medie, og har det rigtigt godt med at dygtiggøre sig i det.
Det giver også en hurtig udvikling med det valgte medie. Og som en vigtig ting, giver det hurtigere genkendelighed for en tegner og kunstner.

Mem...jeg ville have det rigtigt slemt med kun at bruge et enkelt medie.
Selv om jeg gerne vil dygtiggøre mig og udvikle mig, må jeg give det den ekstra tid det tager, når jeg samtidig vil lege med flere medier.

Når jeg tegner og maler: levende streger med blyant, tusch og farveblyant, delikate transperante lag-på-lag akvareller, bløde, diffuse pastelstrøg og dejlige farverige teksturer i akryl, så er jeg i en tilstand, der veksler fra spænding til meditativt flow uden tid. Og hver af medierne giver mig en speciel oplevelse.

(Når jeg bruger ordet "Stilistisk stil" herunder, mener jeg at selv om der tegnes realistisk, er det en mere personlig streg end til "foto-realisme" siden.)


BLYANT
Jeg elsker mine blyanter.
De kræver ikke noget stort setup.
De giver mig maksimal mulighed for detajler. Jeg fordyber og koncentrerer mig meget med mine blyantsstreger.

De kan bruges med utroligt mange forskellige teknikker, selvom man selvfølgelig får sine favoritter.
Jeg har tegnet i en realistisk stil med mine blyanter - fra meget realistisk til lidt mere stiliseret udtryk.
Tegninger med blyant har, ligesom s/h fotos, deres helt eget kunstneriske udtryk. De kan ikke dække sig ind under flotte farver, men må fremstå veldefinerede i motiv, komposition, valører og teksturer.

Det kan se ud som om, grafit er ved at vinde lidt mere indpas som accepteret medi, udover til skitsering. Det er velfortjent. Resultaterne med blyant kan være helt enestående og unikke ift. alle andre medier.


 

TUSCH
Er det nyeste medie, jeg har givet mig i kast med. Og det har facineret mig, hvordan dette medies enkelhed både er dets styrke og en udfordring.
Tusch giver tegninger et helt eget udtryk, og som med blyant, kræver de ikke stort setup, giver mulighed for mange detaljer og så kan jeg simpelthen godt lide sorthvide tegninger.
Tusch kan i modsætning til blyant ikke lige rettes, så der er lidt mere tungen-lige-i-munden, når jeg bruger tuschpenne. Jeg bruger meget koncentration på at sætte de mange streger de rette steder.
Jeg har både tegnet i hvad jeg kalder "oldschool naturalhistory"-stil (ræven), og en mere dekorativ, og enkel streg, farvet med akvarel (skildpadden)





FARVEBLYANT
Turen fra blyant til farveblyant kan synes kort, når de nu umiddelbart ligner hinanden.
Men nej, tilføjelsen af farver, åbner en helt ny verden, der kræver forståelse for farvernes univers.

Det er slet, slet ikke som at tegne med mine blyanter. Når jeg først er godt i gang, oplever jeg samme flow og koncentration som med blyanter - men der er lige lidt længere vej dertil. Alligevel er farveblyant det mest "meditative medie", jeg kender. Jeg kan stresse helt af og blive væk i, at lægge farve på farve.

Jeg har stor respekt for mine farveblyanter, forstået på den måde, at de nok er det medie, der har givet mig flest grå hår! Det skyldes måske at man kan bruge sine farveblyanter på utroligt mange måder. Som nævnt ovenfor, kan man også det med blyanter, men der er mange kombinationsmuligheder, når farvernes værdier - farven selv, farvens toneværdi, farvens renhed - tillægges.

Desuden synes farveblyanter, at arte sig meget forskelligt, afhængigt af hvilket papir de bruges på.
De kræver intet stort setup. De kan bruges med et væld af sjove teknikker - og noget jeg ikke har gjort så meget endnu: de egner sig godt til mixede teknikker.

Jeg har tegnet realistiske og stilistiske motiver med farveblyant. Farveblyanter fåes både i den almindelige tørre udgave og en akvarel-farveblyant, som også er meget spændende at arbejde med.



PASTEL
Tørpastel - endnu et dejligt medie. Ligesom farveblyanten ikke er helt i familie med blyanten, er pastel ikke helt i familie med farveblyanten!

Pastel er meget hurtigere at arbejde med end farveblyant. Pasteller kræver selvfølgelig også kendskab til farverne og deres egenskaber, men de er mere direkte og rene i farvemæssig opbygning.
Til gengæld er der hurtigere risiko for at skabe "mudder"farve med pasteller. Og er det først gået galt, er det svært at tilrette. Jeg nyder at skabe blødhed, der kan opnåes med pastel, den kan være svær at opnå med andre medier.

Pasteller arter sig også meget forskelligt alt efter hvad man maler på. Almindeligvis arbejder
man på farvet papir med pastel, og hver farve giver pastellerne forskellig optisk farve.



OLIEPASTEL
Oliepastel - er slet ikke som tørpastel. Jeg har ikke arbejdet så meget med oliepastel, men det kendskab jeg har, giver mig lyst til at få taget mediet mere til mig, da det er dejligt og meget direkte at arbejde med. Som med tørpastel, er det vigtigt at undgå "mudder"-farver. Detaljer er en helt speciel udfordring i den fede oliepastel.





AKVAREL
Jeg er dybt forelsket i akvarellernes evne til at flyde og lave skønne, vilde miks, jeg slet ikke selv ville kunne male mig til. Når akvarellen er bedst, ses dens absolutte force: de transperante lag over hinanden. Det er kun akvarel. der kan få det udtryk frem.
Det føles lidt som at gå på listetæer med akvarellen - en dans mellem at styre og lade farven styre.

Jeg har især fundet det spændende at male med akvarel på akvarel-grundet lærred. Det arter sig noget anderledes end på papir. Og selv med de tykkeste ark, kan jeg få papir til at bukle.
Akvarel er ikke noget tilgivende medie. Det er meget svært at rette fejl...



AKRYL
Akryl er som en trofast arbejdshest. Man kan utroligt meget med akryl, og det er et meget
tilgivende medie - der kan næsten altid rettes, hvis man fortryder. For at mediet skal være brugbart, skal man dog kende til dets effekter og især farveblandingsmuligheder.

Jeg bruger udelukkende akryl af typen "fluid/flydende". Jeg kan ikke arbejde med den mere tyktflydende akryl.


OLIE
Jeg har kun afprøvet olie en enkelt gang (vandbaseret olie). Umiddelbart faldt det mig utroligt svært, at
arbejde med et medie, der kræver så meget ventetid. Det giver et flot færdigt udtryk, men min
tålmodighed er umiddelbart ikke til oliemaleri.